עורך הדין - גיליון 48 - דצמבר 2021

09 | עורך הדין | 2021 דצמבר | 48 גיליון לומר ביושר, האמון במערכת המשפטית מצוי במגמת ירידה של ממש בשנים האחרונות, והדבר מדאיג את כולנו. יש הטוענים כי הירידה באמון הציבור במערכת המשפט היא ביטוי לחוסר אמון כולל במערכות, ואכן, הסקרים מלמדים שהאמון ברוב המערכות השלטוניות ירד, אך מובן שאין בכך כדי להפחית את הצורך בהתמודדות עם המצב. ק אמר בעבר כי "חוסר אמון בשפיטה הוא תחילת ָ ז ְ ל ּ ָ ה ב ּ ֶ ה ד ֶ אוֹנוֹר סופה של החברה", ומה שהיה נכון לפני מאתיים שנה, נכון בהקשר הזה לא פחות גם היום. שלטון החוק הוא אבן היסוד שלנו, של כל מדינה. אין משילות בלי מערכת משפט איתנה. הרי מערכת משפט יציבה וחזקה אינה סותרת משילות, היא רק מחזקת אותה. אובדן האמון עלול לגרום לכך שפחות ופחות אזרחים יראו בבית המשפט כתובת לפתרון סכסוכים. הוא עלול להביא להטלת ספק בצורך הבסיסי לקיים החלטות שיפוטיות. ללא מערכת משפט עוֹ. ָ ל ּ ְ ים ב ּ ִ י ַ הוּ ח ֵ ע ֵ ת ר ֶ ישׁ א ִ חזקה, לה נתון אמון הציבור, א עוצמתו של אמון כזה נשענת, בין היתר, על היכולת של מערכת המשפט לראות לנגד עיניה, כל העת, את כלל גווניה של החברה הישראלית. אך אסור להתבלבל: אמון הציבור אין משמעותו ריצוי הציבור, או קבלת החלטות בהתאם למדד הפופולריות שלהן. אמון הציבור תלוי דווקא בהיותה של המערכת מקצועית, עצמאית, נטולת פניות, נקיית כפיים ונאמנה לדין ולמשפט, כזו שהכול שווים בפניה. אין זה אומר שכל אחד ואחת מאיתנו מחויב להסכים עם כל החלטותיה ופעולותיה של מערכת המשפט. אין זה אומר שלא ניתן לחלוק על פסק דין כזה או אחר, או להביע ביקורת על בית המשפט העליון. להיפך, אמון צריך ויכול להתקיים גם כשיש ל את הדרך - כיצד לחלוק, כיצד ֶ כ ֶ שׂוֹם שׂ ְ מחלוקת. אך יש לברור בּ לבקר, ולבחור דרך שתחזק אותנו ולא תערער אותנו מהיסוד. התקפות משולחות רסן על המערכת אינן הדרך. בשנים האחרונות, שבהן הועמק הקיטוב בחברה הישראלית והתעצם המתח בין רשויות השלטון, למדנו כי התנהגות שקולה, מכילה, ועניינית, היא המוצא היחיד לחיינו כאן. חיי הציבוריים והמקצועיים, והעובדה שאני עצמי עורך דין בהכשרתי, זימנו לי היכרות קרובה עם שלוש רשויות השלטון שלנו. פעלתי בכל אחת מהן, עמדתי על הממשקים ביניהן, וכמובן שהתוודעתי גם לנקודות התורפה שקיימות בכל הרשויות, ואינן נחלתה של הרשות השופטת לבדה. מהמקום הזה, המבוסס על ניסיון רב שנים, אני תומך נלהב בהסדרת מערכת היחסים בין הרשויות. יותר מכך, אני טוען כי המחלוקות המתגלעות מעת לעת בין שלוש הרשויות שלנו יכולות להיות דווקא מנוף לצמיחה, לשיפור ולהתחדשות. הרשויות צריכות להיות קשובות יותר זו לזו, להתנהל בדיאלוג, להחליף התנגחות בהתדיינות ולהמיר התרסה בהקשבה. הדיאלוג הזה בין הרשויות נחוץ לנו כל כך כחברה וכמדינה, ולכן הצהרתי לאחרונה שכנשיא המדינה אשמח לארח בבית הנשיא כל דיאלוג מכבד, מכיל, מקצועי וענייני, בין הנהגות רשויות השלטון בישראל. מניסיוני ומשיחותיי עם ראשי הרשויות, אני מתרשם שיש להם פתיחות וקשב רב לדיאלוג כזה, שיגביר את האמון בין רשויות השלטון ובין הציבור למערכת המשפט, ויחזק את יסודות הדמוקרטיה שלנו. אני בטוח שגם קולם של חברי וחברות לשכת עורכי הדין יישמע בנושא הזה, כפי שהיה בעבר, ואני מברך על כך. אני מאחל לכלל חברי וחברות הלשכה עוד שנות משפט מוצלחות ורבות, שבהן נקיים כפרטים, כחברה וכמדינה, את הכתוב בספר יך". ֶ לֹה ֱ ם א ִ ת ע ֶ כ ֶ ל ַ ע ֵ נ ְ צ ַ ה ְ ד, ו ֶ ס ֶ ת ח ַ ב ֲ ה ַ א ְ ט, ו ּ ָ פ ְׁ ש ִ שׂוֹת מ ֲ עמיכה: " מערכת המשפט שלנו זוכה לאמון גבוה יחסית מצד הציבור, בוודאי בהשוואה לרשויות אחרות. אבל, וגם את זאת צריך לומר ביושר, האמון במערכת המשפטית מצוי במגמת ירידה של ממש בשנים האחרונות, והדבר מדאיג את כולנו

RkJQdWJsaXNoZXIy MTczMjUz